A gyakorló feladatok szerepe a weboldalkészítés tanulásában
Sokan, amikor belevágnak a weboldalkészítés tanulásába, már az első vagy második tanulói munka után megkapják az első valós megbízásukat. Ez önmagában örömteli dolog, de sajnos könnyű elkövetni azt a hibát, hogy valaki éles ügyfélen kezd el gyakorolni. Pedig ez nemcsak szakmailag problémás, hanem hosszú távon a saját hírnevedet is veszélyezteti – és az ügyfeledet sem tiszteled meg vele.
Elengedhetetlen, hogy a tanfolyam során először a gyakorló feladatokat készítsd el, és csak utána vállalj éles ügyfelet.
1. A tanulási fázis nem éles terep
A gyakorló munkák lehetőséget adnak arra, hogy:
-
hibázz,
-
kérdezz,
-
újrakezdd,
-
tanulj belőle.
Egy éles ügyfélmunka viszont már éles pálya. Ott nincs (vagy nem lenne) helye tanulási hibáknak. Az ügyfél nem azért fizet, hogy rajta tanulj, és nem azért bízik meg benned, hogy egy félkész, gyakorlatlan munkát kapjon.
Ha az első néhány munkád közül az egyik éles ügyfélnek készül, az szinte garantáltan tele lesz olyan hibákkal, amiket csak tapasztalat alapján tudsz kiküszöbölni – és amik a tananyag során szándékosan gyakorló feladatként jelennek meg, pont azért, hogy ott hibázz, ne az ügyfélnél.
2. Lerombolod a saját presztízsed
Ha egy ügyfélnek gyenge minőségű, hibákkal teli munkát adsz át – mert még tanuló vagy –, az első benyomás, amit rólad szerez, nem egy tanulóként fejlődő leendő profi, hanem egy „hát, ilyen a szintje” gondolat lesz.
Ez később sokba kerülhet. Egy elégedetlen első ügyfél:
-
nem fog ajánlani másoknak,
-
nem kér tőled új munkát,
-
és lehet, hogy rossz véleményt is terjeszt rólad, még ha nem is rosszindulatból.
Ez pedig olyan, mintha már az elején összepiszkolnád a saját nevedet. Egy gyenge első benyomás után sokkal nehezebb újraépíteni a bizalmat.
3. Leértékeled az ügyfeledet is
Ha úgy vállalsz el egy ügyfelet, hogy valójában még csak a tanulási fázisban vagy, az olyan, mintha azt mondanád:
„Te nem érdemelsz profi munkát, jó lesz rajtad gyakorolni.”
Ez a hozzáállás óhatatlanul kiütközik – akár az oldalon, akár a kommunikációban, akár abban, hogy hányszor kell valamit újra megcsinálni.
És az ügyfél érezni fogja.
Ez nemcsak etikátlan, de a szakmád iránti tisztelet hiányát is mutatja. Egy ügyfél ugyanis nem próbababa, hanem valaki, aki bízik benned – még ha ő maga nem is profi a weboldalkészítésben.
4. A tanfolyam nem véletlenül ilyen felépítésű
A tananyag felépítése nem random. Minden egyes gyakorló feladat célja az, hogy:
-
újabb technikai tudást adjunk át,
-
egyre komplexebb kihívásokat mutassunk be,
-
és fokozatosan építsük fel azt a szintet, amivel már magabiztosan elvállalhatsz valódi megbízásokat.
Ha kihagyod ezeket, az nem „időspórolás”, hanem saját magad visszavetése.
Ráadásul minden egyes gyakorló munkát részletesen átnézünk és visszajelzést is adunk hozzá – így tanulhatsz, fejlődhetsz, javíthatsz. Egy ügyfél nem fog neked ilyen elemzést írni – ő csak azt fogja látni, ha valami nem működik jól.
És ami különösen fontos:
Ha referenciákat szeretnél gyűjteni, akkor a gyakorló munkák erre is tökéletesek.
A tanfolyam során olyan feladatokat kapsz, amelyekből valódi, különféle stílusú és témájú oldalak készülnek. Ezeket később bátran be tudod mutatni portfólióként, hiszen már javítva, ellenőrizve, kielemezve lettek – vagyis szakmai szempontból is megállják a helyüket. Mire az összes tanulói feladatot végigcsinálod, egy elég komoly weboldalkészítő portfóliót építhetsz fel.
5. Gyakorolj, javíts, fejlődj – aztán vállalj ügyfelet!
A tanfolyam végére profi szintű portfóliód lesz, ha végigcsinálod a feladatokat. Lesz mit megmutatni, lesz tapasztalatod, lesz magabiztosságod. És onnantól már büszkén vállalhatsz el éles ügyfelet – úgy, hogy az első munkád már ajánlást hoz.
És hidd el:
Ezerszer jobb érzés úgy átadni egy weboldalt egy ügyfélnek úgy, hogy pontosan tudod: ez már tényleg jó.
+1: Ha mégis éles munkát készítenél…
A tanfolyam keretein belül kizárólag a tananyaghoz tartozó tanulói munkákat nézzük át díjmentesen. Ha szeretnél tőlünk visszajelzést ügyfélmunkára, azt már külön díjazás ellenében tudjuk vállalni. Részletek itt:
👉 Díjtalan és díjköteles átnézések
Összefoglalásként:
-
Ne az első ügyfeleden gyakorolj.
-
Építs tapasztalatot a gyakorló feladatokon keresztül.
-
Legyen a saját neved a garancia a minőségre.
-
Tiszteld meg az ügyfeled azzal, hogy nem tanulóként, hanem szakemberként dolgozol neki.
-
Használd ki a tanulói feladatokat referenciaként, és építs belőlük megbízható, hiteles portfóliót.
Ha ezt a sorrendet betartod, hosszú távon több ajánlásod, nagyobb önbizalmad és jobb minőségű munkáid lesznek.
És ami a legfontosabb: büszke lehetsz minden átadott oldaladra.